Motorola
Hjelp og oppsett
Denne sider er for deg med en Motorola telefon hvor du opplever problemer med sending/mottak av SMS/MMS og samtaler, eller problemer med mobildata og dekning. Følg stegene under for å løse problemet du har med din mobil.
1. Velg Innstillinger → Velg «Nettverk og Internett» → Velg «Databruk» →
Velg «Mobildata», og skru PÅ.
For å kunne bruke Internett på din mobil, må mobildata være PÅ. MMS kan bare bli sendt og mottatt, hvis mobildata er PÅ.
2. Finn «Roaming»
Roaming skal være AV i Norge.
Roaming skal være PÅ i utlande
3. Velg «Avansert»
Finn «Forbedret 4G LTE-modus». Denne funksjonen må være PÅ, for å kunne bruke produktet 4G-Tale.
4. «Foretrukket nettverkstype» må være satt til 4G (foretrukket), for å kunne bruke 4G
5. Finn «Velg nettverk automatisk».
Velg alltid automatisk i Norge.
«Unntak ved dekningfeil i UTLANDET. Da kan søk etter nettverk manuelt brukes, for å velge en annen operatør.»
6. Velg «Navn på tilgangspunkt»
Velg deretter menyknappen øverst i høyre hjørne, denne har et symbol med 3 prikker.
Trykk på «Tilbakestill til standardvalg»
Velg «Telia Mobil» eller «Telia Internett».
7. Slå AV og PÅ mobilen helt for at endringene skal tre i kraft.
En restart av mobilen, ved å slå den av og på, løser også de fleste problemer hvis du er i utlandet, eller hvis du ikke her gjort det etter du byttet til Chilimobil.
Denne oversikten er laget for de mest brukte Motorola-mobiltelefonene. Merk at innstillingene kan variere fra mobil til mobil, og fra hvilken programvareversjon mobiltelefonen har. Ta gjerne kontakt med oss på kundeservice hvis du har vansker med å finne riktige innstillinger.
Du har nettopp sett videoen på toppen av denne siden, men problemet vedvarer?
Sjekk dekningen i ditt område
Kan det være at du befinner deg et sted hvor det ikke er like god dekning?
Dekningsutfall
Har mobilen din tidligere fungert fint i området du befinner deg? Hvis det er feil i mobilnettet eller på en basestasjon i ditt område, finner du en oversikt på Telias kart over dekningsutfall.
Kart over dekningsutfall fra Telia
Test SIM-kortet i en annen mobil
Kanskje har mobilen eller SIM-kortet fått en skade? Test SIM-kortet i en annen mobil for å se om dette løser problemet. Hvis SIM-kortet fungerer fint i en annen mobil, er det mobilen som er problemet.
Hvis SIM-kortet ikke fungere i den andre mobilen etter at du har gjennomgått innstillingene, kan det være at SIM-kortet ikke fungerer som det skal. Dette kan være årsaken, dersom du bruker mobiltelefonen på et sted den tidligere har fungert og det ikke er problemer i området. Ta gjerne kontakt med oss slik at vi kan hjelpe deg videre.
Endre PIN-kode for SIM-kortet
Android 9.0: Åpne innstillinger → Sikkerhet og posisjon → Avansert → SIM-kortlås → Public → Endre SIM-PIN-kode
Android 8.0: Åpne innstillinger → Sikkerhet og posisjon → SIM-kortlås → Public → Endre SIM-PIN-kode
Endre skjermlås/PIN for Nokia
Dette er måten du åpner selve mobiltelefonen. Dette er en annen ID og kode enn PIN-koden på SIM-kortet.
Åpne innstilinger → Låseskjerm og sikkerhet → Skjermlåstype →
Her kan du velge “Skjermlåstype”. Du kan velge mellom:
- Ingen
- Stryk (ingen sikkerhet)
- Mønster
- PIN-kode (tall)
- Passord (Bokstaver og tall)