En bekymret kvinne med krøllete hår og en lys rosa genser ser forvirret og frustrert ut mens hun stirrer på mobiltelefonen sin. Hun står utendørs ved siden av en grå vegg på en solfylt dag. Hennes uttrykk tyder på at hun kan ha mottatt en urovekkende eller forvirrende melding eller anrop.

Mobilkapring i Norge (Spoofing)

Mobilkapring, eller “spoofing”, er en svindelmetode som fortsatt er svært utbredt i Norge. Det går bedre i Norge enn andre steder som Storbritannia, men det er fortsatt et problem.

Chilimobil - 5. des. 2023

Hva er Mobilkapring?

Mobilkapring eller Spoofing betyr at svindlere maskerer seg bak et falskt telefonnummer. Ved å bruke et dataprogram, viser de et annet telefonnummer enn det de faktisk ringer eller sender SMS fra.

Du vet når du får en SMS fra “Politiet”, “Banken” eller oss i “Chilimobil” men det egentlig kommer fra nummeret: 27222, så sendes dette via et webverktøy for at navnet skal endre seg. De samme type systemene brukes av svindlere, bare at de ringer fra et nummer som for eksempel +360 244 242 53, men får det til å se ut som et tilfeldig norskt mobilnummer, eksempelvis: + 47 999 99 999.

Er jeg blitt hacket?

Hvis noen har ringt med ditt mobilnummer (SMS er en annen sak, se lengre nede i artikkelen) og det er blitt brukt i spoofing, har mobilen din ikke blitt hacket. Det vi har sett er at svindlere stort sett bruker helt tilfeldige norske numre, når de ringer. De begynner på 40 00 00 01 og så går de oppover. Oftest ringer de fra nummer som ikke er i bruk, siden de gjør det på denne måten.

Det som er ubehagelig er hvis dette er ditt nummer og du blir oppringt fra ukjente personer som mener at du har ringt dem.

Dette stopper ofte etter 1-2 uker, da Telia, Telenor og Ice, finner en løsning for den spesifikke programvaren som brukes i dette tilfellet eller at svindlerne går videre til det neste tilfeldige nummeret. Hvis ditt nummer er 411 11 000, så går de videre til for eksempel 411 11 001, neste uke og så videre.

Hvis dette varer lengre enn 2 uker, så ta kontakt med ditt mobilselskap. Bruker du oss i Chilimobil, kan du nå oss på 915 02 445 eller kundeservice@chilimobil.no.

Er det farlig å ta telefonen når noen ringer?

Når du er i Norge og blir oppringt av et nummer, uansett hvor det ringer fra (selv et +360-nummer) og uansett hvilket mobilselskap du har, så er det gratis å ta i mot samtalen.

Men! Er det et utenlandsk nummer som +360, så er det ikke gratis å ringe tilbake til dette nummeret. Det er her en versjon av svindelen kan skje. Hvis man ringer tilbake til dette nummeret så koster det penger. Er det et norsk nummer, koster det ikke penger.

Svindleren kan prøve å få deg til å oppgi informasjon de kan bruke mot deg

Den andre delen av svindelen er at svindleren prøver å få deg til å oppgi sensitiv informasjon som personnummer, kort og kontonummer, bank detaljer, passordet ditt til hvilken som helst konto eller din e-postadresse, det samme gjelder for å få deg til å laste ned en programvare eller gå til forskjellige linker du får på e-post eller SMS. Dette for å direkte stjele penger fra deg, eller for å utpresse deg til å sende dem penger. Er du usikker om et selskap har ringt deg, så ring heller direkte til selskapet selv, slik at du vet at du snakker med riktig selskap.

Hva hvis det er sendt flere 1000 SMS fra min mobil?

Har du en Android-mobil og har klikket på en tilfeldig lenke over SMS? Ble det kanskje lastet ned en fil? Du får mange SMS tilbake fra tilfeldige personer (20+ på en dag) angående en link du har sendt dem? Da kan du ha blitt hacket.

Alle mobilselskap i Norge får inn varslinger hvis en person som er kunde av det selskapet sender uvanlig mye SMS, kanskje 20.000+ på en dag. Da sperres ofte det nummeret.

Mistenker du at du er utsatt for dette, så ta uansett kontakt med mobilselskapet ditt.

Hva gjøres for å fikse dette?

Det kan virke rart at dette problemet ikke er løst enda, hvordan kan en slik ting fortsatt være et problem? Mobilkapring (spoofing) er en mer kompleks utfordring enn det kanskje virker som, “er det ikke bare å sperre nummeret da, eller landet som ringer så mye?” tenkte flere av oss, første gang vi hørte om problemet.

Det er både et teknologisk og et politisk problem. Programvarene blir mer sofistikerte, som gjør at det som fungerte i fjor, ikke fungerer like bra i år. Det jobbes på flere hold for å minimere effekten dette har på verdensbasis. I tillegg er det også et politisk problem, med hvordan en del av mobilteknologien er satt opp på verdensbasis for å kunne fungere i alle land over hele verden.

Om dette svindelproblemet blir løst de nærmeste årene, er vanskelig å si, så fortsett å pass på!

Her er noen av tingene som gjøres i dag for å minimere skaden.

  1. Overvåking og varslingssystemer: Norske mobilselskap har implementert avanserte overvåkingssystemer som gjenkjenner uvanlige mønstre, som for eksempel et nummer som ringer uvanlig mye eller sender tusenvis av SMS på kort tid. Dette kan indikere spoofing eller hacking. Uansett hvilket
  2. Teknologiske løsninger: Enda flere mobilselskap har begynt å bruke ny teknologi for å redusere forekomsten av spoofing. Dette kan innebære å autentisere anrop for å sikre at de faktisk kommer fra det nummeret de utgir seg for å være fra.
  3. Utdanning og bevisstgjøring: Å informere kunder om risikoene og tegnene på spoofing er en viktig del av strategien. Dette kan inkludere informasjon om ikke å ringe tilbake til utenlandske numre eller å gi ut sensitiv informasjon over telefonen.
  4. Samarbeid med myndighetene og andre selskap: Alle mobilselskap samarbeider med myndighetene og andre mobilselskap for å utveksle informasjon og arbeide sammen for å bekjempe spoofing. Dette kan omfatte å dele informasjon om kjente svindelmetoder og samordne innsatsen for å blokkere mistenkelige numre.

Aktuelt fra Chilimobil

Kvinne sitter i en sofa med Chilimobil SIm-kort, ved teksten "norges mest fornøyde mobilkunder"

Norges mest fornøyde mobilkunder

Chilimobil har Norges mest fornøyde mobilkunder. Det viser årets mobilundersøkelse fra EPSI, som har gjennomført årlige målinger siden 2003.

En mobil med bilde av chilimobil sin hjemmeside

Rekordlav pris på ubegrenset data

Chilimobil med nytt grep – «hastighetsprising» skal gi alle nordmenn muligheten til fri data

Kvinne i førersetet til en bil som bruker en mobiltelefon i fanget. Over bildet er det en rød tekstboks med hvit skrift som sier "10 200 kr i bot" og under den står det "Her er reglene som gir deg bot"

10 200 kr i bot for å bruke mobilen i bilen

Boten har økt — men hva er egentlig lovlig og hva gir deg bot? Se videoen under👇

Bildet viser en kvinne som er smilende og presenterer en mobil i et videoformat. Det er en stor tekst som sier "Alt nytt på 4 minutter", som antyder at videoen er en rask gjennomgang eller oppdatering. En annen tekst som sier "Samsung Galaxy S24" tyder på at smarttelefonen som vises er den nyeste modellen fra Samsungs Galaxy-serie. Bakgrunnen er nøytral og inneholder elementer av interiørdesign som en plante, hvilket gir en uformell og vennlig atmosfære.

Samsung S24 kommer til å selge mer enn iPhone?

Her er alt nytt om Samsung Galaxy S24, S24+ og S24 Ultra. Se videoen under her 👇

Knust mobil faller i regnet mot steinfliser på bakken

Skadeforsikring

1 måned gratis med mobilforsikring fra Chilimobil. Deretter kun 69,-/mnd. Du kan forsikre både gamle og nye mobiler.

På venstre side av bildet er det en overskrift i hvit tekst som sier "De 5 vanligste IT-spørsmålene du får under julemiddagen". Til høyre for teksten er det logoen til "Chili mobil". I midten av bildet er det en utklipp av en kvinne med blondt hår, iført en rød julegenser med julepynt på. Hun ser ut til å være i en samtale eller presentasjon, og holder papirer og en kopp. Bakgrunnen er monokrom med forskjellige nyanser av rød og noen abstrakte mønstre eller effekter som gir en festlig følelse.

5 IT-spørsmål du får under julemiddagen

Her er de 5 vanligste IT-spørsmålene som kommer opp til jul og hvordan du løser dem. Se videoen under her 👇

En bekymret kvinne med krøllete hår og en lys rosa genser ser forvirret og frustrert ut mens hun stirrer på mobiltelefonen sin. Hun står utendørs ved siden av en grå vegg på en solfylt dag. Hennes uttrykk tyder på at hun kan ha mottatt en urovekkende eller forvirrende melding eller anrop.

Mobilkapring i Norge (Spoofing)

Mobilkapring, eller “spoofing”, er en svindelmetode som fortsatt er svært utbredt i Norge. Det går bedre i Norge enn andre steder som S...

Mann i studio med et beskymret utrykk. Teskten iPhone 15 står skrevet i banneret

iPhone 15 – Alt som er nytt

Alt som er nytt med iPhone 15. Se videoen under her 👇

Kvinner sitter og holder en mobiltelefon i mens hun smiler til kamera, teskten sånn bruker du chilimobil-appen vises i stort skrift

Chilimobil-appen — Sånn bruker du den

Her er vår video-guide for hvordan du bruker Chilimobil-appen.

Mann slapper av på en seilbåt med mobilen i hånden, bildet er tatt fra personen sitt perspektiv

Mobildata på ferie i utlandet

Alle har hørt historiene om store regninger for mobildata når man kommer hjem fra ferie i utlandet. Dette er heldigvis en problemstilling som er i ...

Skjermbilde av nye chilimobil.no nettstedet

Ny nettside

Vi har gjort en liten vårrengjøring på nettsiden, så hvis du ikke kjenner deg helt igjen, er dette hvorfor!

Kvinne sitter i en sofa på hytten og leser et magasin

Endelig bredbånd til hyttevennlig pris!

Hos Chilimobil betaler du lite, uansett om du er sjelden eller ofte på nettet. Hos andre er det full pris uansett.

Samsung X Chilimobil

Chilimobil blir en del av Samsung sin store E-commerce satsning i det skandinaviske markedet.

Chilimobil kåret til billigste mobilabonnement i 2 av 3 kategorier.

I Dinsides nyeste test for september 2021 er vi kåret til billigst i 2 av 3 kategorier. Under billigst per gigabytenivå vinner hele 6 av våre 7 abo...

Kraftriket og Chilimobil samarbeid 🌶 + ⚡

Chilimobil og Kraftriket utfordrer de etablerte aktørene gjennom et unikt samarbeid. Partene har utviklet en løsning som tilbyr Chilimobil-kunder s...

Vi øker datamengden, igjen og igjen!

Vi gjorde en stor justering på 3 av våre abonnement tilbake i februar. Nå gjør vi det igjen på 2 til. Mer data!

Komplett guide til hvordan få de billigste mobilabonnementene

Vet du hvordan du velger ut et billig mobilabonnement? Det finnes mange ulike alternativ der ute, enten man er en eller flere. Noen av dem er skred...

Sikkerhet på nettet – Pass på i disse korona-tider

Norske myndigheter har advart mot at kriminelle og andre aktører kan utnytte situasjonen som har oppstått i kjølvannet av korona-epidimien. Pass li...

Hvordan rengjøre mobilen? – Dette gjør du

Det er forskjellige måter å vaske mobilen på, men mobilprodusentene er litt tilbakeholden på hvilke produkter de mener du bør bruke.

Vi er åpen – Våre tiltak mot Korona

Vi følger anbefalinger fra myndighetene for å unngå spredning av korona-viruset. Dette gjelder også vår partner på mobilnett, Telia, og våre andre ...

5G – Hva er det, hva betyr det og når kommer det?

Det blir raskere, sikrere – og flere ting kobles til nettet

Lokketilbud på mobilabonnement – smart?

I norsk mobilbransje utsettes forbrukerne stadig vekk for fristende lokketilbud fra forskjellige mobiloperatører. Er det smart å benytte seg av dis...

Lansering av Tvilling- og Data-SIM

Trenger du Tvilling- eller Data-SIM? Du kan enkelt bestille dette på Min Side eller i MinChili-appen nå.

Chilimobil – nå med fri data til bedrifter!

For et drøyt år siden lanserte Chilimobil det aller første mobilabonnementet med fri data for privatpersoner. Nå gjør vi det samme i bedriftsmarked...

Skifte mobilabonnement på 1-2-3

Slik bytter du mobilselskap – i tre steg

Chilimobil-kunder bruker mest mobildata i Norge

Dobbelt så mye databruk!
Det er ingen tvil om at Chilimobil har laget mobilabonnementer som passer for deg som bruker mye mobildata.